Digitale ondersteuning bij de behandeling van luchtwegallergie

Om de kwaliteit en efficiëntie van het zorgpad luchtwegallergie te optimaliseren, zijn digitale hulpmiddelen ontwikkeld. Deze zijn primair bedoeld voor behandelaren in de eerste en tweede lijn. Bij de totstandkoming van de hulpmiddelen is nauw samengewerkt met allergiespecialisten. 

Digitale ondersteuning voor de patiënt

Om patiënten meer regie te geven over hun klachten en te ondersteunen bij de behandeling van luchtwegallergie, is een mobiele app ontwikkeld.  Voor zorgverleners biedt de app een mogelijkheid om zorg op gepersonaliseerde zorg op maat te bieden, therapietrouw te bevorderen, effect en bijwerkingen van de behandeling te monitoren en waar nodig tijdig te kunnen bijsturen. Een overzicht van beschikbare functies in de app is hieronder weergegeven. 

Dashboard

De app biedt een divers palet aan toepassingen ter ondersteuning van digitale zorg rond educatie en behandeling van luchtwegallergie.

Educatiemateriaal

Uitgebreid aanbod van educatief materiaal in de vorm van artikelen, digitale onderwijsmodules en video's gericht op luchtwegallergie. 

Pollenradar

Patiënten hebben vanuit de app rechtstreeks toegang tot de laatste pollenverwachting via een digitale pollenradar (pollennieuws.nl).

Onderwijsmodule

Via de app kunnen gerichte lesmodules aan patiënten worden toegewezen met specifieke informatie over allergeen immunotherapie. 

Leesbevestiging

Vergis uzelf ervan dat uw patiënt relevante informatie heeft gelezen door het instellen van automatische leesbevestigingen in de app. 

Instructievideo's

Patiënten hebben via de app rechtstreeks toegang tot educatieve video's gericht op luchtwegallergie en behandelinstructies. 

Gevalideerde vragenlijsten

Stuur automatisch (periodieke) vragenlijsten uit via de app voor monitoring van ziekteactiviteit, bijwerkingen en kwaliteit van leven. 

Gepersonaliseerde vragenlijsten

Stel desgewenst uw eigen digitale vragenlijsten samen binnen de app voor het verzamelen van specifieke PROM's of informed consent.  

Patiëntgerapporteerde uitkomsten

De interactieve VAS schaal kan worden toegepast om klachten te kwantificeren en als een grafiek te tonen in het dashboard.

Duurzame gedragsverandering

Ter bevordering van therapietrouw, kan gebruik worden gemaakt van de module 'kleine gewoontes' voor automatische herinneringen. 

Medicatieregistratie

Stel medicatieherinneringen in en registreer laagdrempelig het daadwerkelijke medicijngebruik per tijdseenheid in de app. 

Personalisering app

De app biedt diverse mogelijkheden om de beschikbare functies eenvoudig aan te passen aan persoonlijke patiëntvoorkeuren.

Digitale ondersteuning voor de zorgverlener 

Ook als zorgverlener kunt u gebruik maken van digitale hulpmiddelen voor het zorgpad luchtwegallergie. Zo kunt u gepersonaliseerde behandelschema's toewijzen en deze direct beschikbaar maken via de mobiele app van uw patiënt. Ook kunt u educatiemateriaal gefaseerd aanbieden, periodiek digitale vragenlijsten/PROM's laten versturen en therapietrouw, ziekteactiviteit en bijwerkingen laagdrempelig vervolgen op afstand (digitale monitoring). 

Het online portaal van Clinical Companion biedt voorgeprogrammeerde behandelschema's voor diverse vormen van allergeen immunotherapie en alle in Nederland beschikbare fabrikanten. Doordat deze behandelschema's grotendeels geautomatiseerd kunnen worden doorlopen, worden zorgverleners ontlast. Daardoor ontstaat meer ruimte voor gepersonaliseerde zorg op maat voor patiënten die extra ondersteuning en aandacht behoeven. 

Gepersonaliseerde behandelschema's

Gepersonaliseerd behandelschema sublinguale immunotherapie (SLIT) - Clinical Companion app

Middels voorgeprogrammeerde behandelschema's voor diverse vormen van allergeen immunotherapie, kan met één druk op de knop een programma voor drie jaar of langer worden ingepland. Indien nodig, kan een behandeling op elk moment worden aangepast, gepauzeerd of hervat. 

Monitoren van therapietrouw

Vanuit een digitaal dashboard krijgt de zorgverlener inzicht in het medicijngebruik van de patiënt. Deze informatie is direct gekoppeld aan automatische medicatieherinneringen welke de patiënt ontvangt via de mobiele app. Wanneer een patiënt de automatische medicatieherinneringen uitschakelt of negeert, dan wordt het medicijngebruik alsnog periodiek in kaart gebracht middels digitale vragenlijsten. 

Automatische notificaties en trendlijnen

Als zorgverlener kunt u automatisch periodieke vragenlijsten laten uitsturen via de app. Daarmee wordt het mogelijk om periodiek informatie op te halen over bijwerkingen, ziektelast en kwaliteit van leven. Verzamelde informatie wordt automatisch verwerkt en getoond in een digitaal dashboard. Daarnaast kunnen optioneel notificaties worden ingesteld, waarmee het mogelijk is een melding of e-mailbericht te ontvangen bij sterk afwijkende scores, ernstige bijwerkingen, vroegtijdig staken van de therapie of onttrekking aan de behandeling. Zo kunt u tijdig interveniëren waar nodig. 

Downloads

De Clinical Companion app kan door patiënten kostenloos worden gedownload in de Apple of Android store. U kunt ook zelf een uitnodigingsmail verzenden naar patiënten vanuit uw eigen gebruikersaccount, zodat uw patiënten de app rechtstreeks kunnen downloaden en activeren. 

Apple Appstore

Download Clinical Companion app.

Google Playstore

Download Clinical Companion app.

Clinical Companion platform

Inloggen op dashboard voor zorgverleners. 

Meer informatie

Wenst u als zorgverlener in de eerste-, tweede-, of derde lijn (geheel vrijblijvend) aanvullende informatie te ontvangen over de mogelijke inzet van digitale ondersteuning in uw praktijk? U kunt dan hieronder uw contactgegevens achterlaten. Wij nemen binnen enkele werkdagen contact met u op.